Home / Nieuws / Gesprektips

 

Dit artikel is bedoeld voor medewerkers die een gesprek aangaan met een HR Manager, maar ook voor mensen die gaan solliciteren. Een aantal tips voor het maken van een goede indruk tijdens een gesprek. Want met sollicitaties geldt vaak, je kunt nog zo’n goede diploma’s hebben, zonder communicatieve vaardigheden kom je meestal niet ver. Hieronder een paar gouden tips.

  • Goede luisterhouding. Niets is zo storend als een gesprekspartner die onderuit gezakt in zijn stoel hangt of om de zoveel minuten op zijn of haar telefoon kijkt. Zit rechtop en kijk degene tegenover je aan (maar ga niet staren!).
  • Samenvatten. Als je twijfelt of je het goed begrepen hebt, vat dan kort samen wat de ander heeft gezegd en vraag om bevestiging. Door middel van samenvattingen geef je ook aan dat je goed hebt geluisterd.
  • Knikken. Knik af en toe om aan te geven dat je het eens bent met wat je gesprekspartner jou vertelt.
  • Geweldloze CommunicatieHanden schudden. Als het om een eerste kennismaking of formeel gesprek gaat, geef je elkaar meestal een hand. Als je zit op het moment dat jouw toekomstige werkgever of huidige manager binnenkomt, sta je op om diegene de hand te schudden.